کد مطلب:32885
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
اگـر نـيـروي خلقت ( خالق بودن ) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتداء دارد ؟ واگر جزء ذات نيست خداوند چگونه آن را كسب كرد ؟ و رابطه خداوند با اين صفت چگونه است .
تعبير جزء ذات تعبير ناصوابي است اگر خداوند جزء ذات داشت كل ذواجزاء مي شد و هركلي باجزاء خود احتياج دارد و فرض احتياج در ذات خداوند كه هر احتياج با او رفع مي شود فرضي است محال . اگـر مـراد از نـيـروي خـلـقت مبدء و سرچشمه ايجاد بودن باشد منطبق مي شود بصفت قدرت وقدرت عين ذات است و منافاتي با ابتداء داشتن خلقت ندارد زيرا خلقت عبارت ازمجموع زمان و غـيـر زمان است و چنين مجموعي نمي شود ابتدا زماني فرض نمود اگرابتدائي فرض شود همان اول صادر و اول ما خلق اللّه خواهد بود . و اگـر مـراد صفت خلقت باشد صفت فعل و خارج از ذات خداوندي خواهد بود زيرا اتصاف بصفت خـالـقـيت متوقف است بر تحقق مخلوق كه حادث مي باشد و مجرد فرض ذات اين صفت رااثبات نمي كند و صفات فعل با توضيح كاملي كه در فلسفه داده شده از مقام فعل ( ايجاد ) انتزاع مي شود نه از مقام ذات .
بررسي هاي اسلامي
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.